Mobbing jest zjawiskiem społecznym polegającym na nękaniu w sytuacji pracy przez osobę przełożoną lub współpracowników. Mobberem może być jednostka lub grupa. Mobbing to odmiana przemocy psychicznej, mającej na celu zastraszenie, poniżenie, izolację z grupy, za pomocą metod kreowania "kozła ofiarnego".
Ofiary szkolnego prześladowania to najczęściej dzieci wyróżniające się jakimiś cechami fizycznymi - otyłe, rudowłose, dziwnie ubrane, mające wady wymowy. Również dzieci słabsze fizycznie, nieśmiałe, przewrażliwione, małomówne, wycofane, wstydliwe i nieszczęśliwe, wysokolękowe, samotne.
Moczenie się mimowolne (enurezja) jest zaburzeniem czynnościowym polegającym na nawykowym, mimowolnym oddawaniu moczu, zwykle w nocy, pojawiające po osiągnięciu przez dziecko wieku pięciu lat, czyki czasu, w którym można oczekiwać zdolności do kontrolowania potrzeb fizjologicznych.
Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem charakterystycznym dla okresu dzieciństwa. U jego podłoża tkwi lęk, zaś polega on na niemożności mówienia, w sensie artykulacji głosu w specyficznych sytuacjach społecznych, na przykład w szkole lub w grupie rówieśniczej.
Napadowe objadanie się to zaburzenie charakteryzujące się występowaniem epizodów pochłaniania obiektywnie dużych (zbyt dużych) ilości jedzenia. Po napadzie pojawia się dyskomfort i poczucie winy, sam akt dokonywany jest częstokroć w tajemnicy.
Uzależnienie od narkotyków (narkomania) – czyli substancji chemicznych, które mają zdolność przenikania do naszego mózgu i wpływania na jego aktywność (stąd nazwa substancje psychoaktywne). Narkotyki modyfikują czynności mózgowe wywołując sztucznie stany euforii, przyjemności, relaksu, fantazji czy niebywałej sprawności intelektualnej.
Zaburzenie lękowe (zwane popularnie nerwicowym) oznacza patologiczne natężenie lęku powodujące dysfunkcje zachowania, myślenia, emocji i zdrowia fizycznego. Reakcje lękowe tracą swoją adaptacyjną użyteczność. Stają się nieadekwatne do jakichkolwiek bodźców wewnętrznych czy zewnętrznych i obejmują coraz szerszą gamę sytuacji.
Neuroprzekaźnik to substancja (zazwyczaj z grupy hormonów lub kwasów) uwalniana do szczeliny synaptycznej, przekazująca impuls elektryczny pomiędzy sąsiednimi komórkami nerwowymi.
Termin "klient" jest w psychologii stosowany na określenie odbiorcy usług psychologicznych i został przeszczepiony z języka angielskiego. Z założenia ma zastępować słowo "pacjent", które sugeruje chorobę czy zaburzenie, a jak już wiemy, ze wsparcia psychologicznego mogą również korzystać ludzie całkowicie zdrowi.
Nie. Podstawą każdej psychoterapii jest przekonanie, że ludzie zmagający się z problemami psychologicznymi mogą się zmieniać - uczyć się adekwatniejszych zachowań, innej percepcji świata oraz lepszego radzenia sobie z emocjami. Dokonywanie takich zmian nie jest łatwe. Pamiętaj, psychoterapia to praca. Nie da się jej przeprowadzić bez Twojej woli, motywacji i chęci.
Weryfikujemy kwalifikacje specjalistów, którzy zakładają profile na naszym portalu. Oznacza to, że osoba, która okaże dokument poświadczający jej uprawnienia do tytułu psychologa, psychoterapeuty itd., bądź udowodni przynależność do organizacji zawodowej ( np. Polskiego Towarzystwa Psychologicznego) zostaje wyróżniona symbolem graficznym "profil zweryfikowany". W przypadku centrów terapii prosimy pracodawcę o oświadczenie, że sprawdza kwalifikacje pracowników.
Warsztaty rozwojowe mają na celu pomoc w odkrywaniu i poznawaniu siebie, co pozwala na osiągnięcie własnego potencjału, podniesienie motywacji oraz poprawienie relacji międzyludzkich. Podczas warsztatów uczestnik skupia się na własnej osobie oraz na relacji z innymi. Sposób, w jaki przekazywana jest wiedza podczas warsztatów różni się od przekazywanej wiedzy w ramach szkoleń: w trakcie warsztatów osoba uczestnicy w sposób czynny w zajęciach, dzięki czemu ma szansę na doświadczenie nowych zachowań lub stanów emocjonalnych.
Szkolenia mają na celu poszerzenie wiedzy i specyficznych umiejętności. Skupiają się na uwzględnieniu wiedzy uczestników i poznawaniu nowych metod pracy. Trener przekazuje informacje, uwzględniając czasami ćwiczenia interpersonalne, jednak jest to dodatkowy element szkoleń, w przeciwieństwie do warsztatów, głównym założeniem szkoleń i kursów jest przekazywanie wiedzy intelektualnej, a nie skupianie się na emocjach.
Warsztaty dla par to forma pracy uczestników, która skupia się na poprawie relacji pomiędzy partnerami. Zajęcia odbywają się w grupach, składających się z par. W trakcie zajęć pary czerpią z doświadczeń innych podczas pracy w grupie, jednocześnie pracując w parze ze swoim partnerem, mają okazję do nauki nowych sposobów komunikowania się oraz polepszenia swoich relacji.
Grupy wsparcia to forma spotkań, gdzie uczestnicy dobierają są w grupy pod kątem pewnych specyficznych dla nich doświadczeń lub trudności. Podczas spotkań wymieniają się własnymi doświadczeniami i motywacjami, dzięki czemu stają się inspiracją oraz pomocą dla siebie nawzajem. Grupy wsparcia nazywane są również grupami samopomocowymi lub wzajemnej pomocy.
Terapia grupowa to forma spotkań, gdzie uczestnicy są dobierani w grupy pod kątem pewnych specyficznych dla nich doświadczeń lub problemów. Grupa składa się z 10 do 12 uczestników i jest prowadzone przez jednego lub dwóch terapeutów. Podczas terapii grupowej uczestnicy skupiają się na własnych emocjach oraz na relacji z innymi, dzieląc się swoimi doświadczeniami. Zadaniem terapeutów jest pogłębianie poruszanych tematów.
Podejście terapeutyczne, w którym uczy się osobę modyfikowania swoich procesów fizjologicznych, nosi nazwę biologicznego sprzężenia zwrotnego (biofeedbeck)
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej