Mobbing to odmiana przemocy psychicznej, mającej na celu zastraszenie, poniżenie, izolację z grupy za pomocą metod kreowania "kozła ofiarnego".
Co to jest - Mobbing w szkole?
Zjawisko mobbingu występuje również w szkole, w środowisku uczniowskim czy w relacjach pomiędzy uczniami a nauczycielami. Długofalowe, trwające kilka miesięcy dokuczanie ciągle tej samej osobie można nazwać mobbingiem. Sprzyjają mu zamknięte klasowe środowiska, konieczność podporządkowania się normom, wielogodzinne przebywanie razem i realizowanie wytyczonych zadań. Wykreowanie ofiary mobbingu pozwala przelewać na nią społeczne żale, rozczarowania i frustracje.
Ofiary szkolnego prześladowania to najczęściej dzieci wyróżniające się jakimiś cechami fizycznymi - otyłe, rudowłose, dziwnie ubrane, mające wady wymowy. Również dzieci słabsze fizycznie, nieśmiałe, przewrażliwione, małomówne, wycofane, wstydliwe i nieszczęśliwe, wysokolękowe, samotne. Mobbing szkolny przebiega według pewnego schematu. W początkowej fazie dziecko usiłuje się bronić. W kolejnej spełnia pasywnie rolę kozła ofiarnego. Kończy się zazwyczaj eliminacją ofiary, która sama ucieka, na przykład zaczyna wagarować albo zmienia szkołę.
Zapobieganie mobbingowi jest bardzo ważne i możliwe poprzez właściwą integrację oraz rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
Zjawisko mobbingu występuje również w szkole, w środowisku uczniowskim czy w relacjach pomiędzy uczniami a nauczycielami. Długofalowe, trwające kilka miesięcy dokuczanie ciągle tej samej osobie można nazwać mobbingiem. Sprzyjają mu zamknięte klasowe środowiska, konieczność podporządkowania się normom, wielogodzinne przebywanie razem i realizowanie wytyczonych zadań. Wykreowanie ofiary mobbingu pozwala przelewać na nią społeczne żale, rozczarowania i frustracje.
Ofiary szkolnego prześladowania to najczęściej dzieci wyróżniające się jakimiś cechami fizycznymi - otyłe, rudowłose, dziwnie ubrane, mające wady wymowy. Również dzieci słabsze fizycznie, nieśmiałe, przewrażliwione, małomówne, wycofane, wstydliwe i nieszczęśliwe, wysokolękowe, samotne. Mobbing szkolny przebiega według pewnego schematu. W początkowej fazie dziecko usiłuje się bronić. W kolejnej spełnia pasywnie rolę kozła ofiarnego. Kończy się zazwyczaj eliminacją ofiary, która sama ucieka, na przykład zaczyna wagarować albo zmienia szkołę.
Zapobieganie mobbingowi jest bardzo ważne i możliwe poprzez właściwą integrację oraz rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej