Psychologia i co dalej?
Kierunek Psychologia co roku cieszy się dużym zainteresowaniem kandydatów – liczba chętnych na jedno miejsce waha się od 5-15 osób w zależności od roku akademickiego i uczelni. Motywacje stojące za takim wyborem mogą być różne – czasami jest to po prostu chęć zgłębienia wiedzy o sobie, relacjach międzyludzkich i funkcjonowaniu mózgu i psychiki. Faktem jest, że uczelnie wypuszczają na rynek pracy co roku setki psychologów, część z nich pragnie wykorzystywać nowo zdobytą wiedzę w działalności zawodowej. Jakie ścieżki rozwoju czekają na absolwentów psychologii?
Psychologia kliniczna i zdrowia to nie tylko doskonały wstęp do pracy w psychoterapii, ale także możliwość pracy psychologicznej w służbie zdrowia z pacjentami różnych oddziałów, nie tylko psychiatrycznych, ale chociażby onkologicznych. Biorąc pod uwagę rodzaj pacjentów to chyba najtrudniejsza i najbardziej wymagająca psychicznie ścieżka rozwoju psychologa. Specjalizacje te otwierają również drogę do pracy w interwencji kryzysowej, rehabilitacji, czy psychoedukacji.
Szkoły psychoterapii przygotowujące do egzaminu certyfikacyjnego na psychoterapeutę trwają cztery lata i zazwyczaj odbywają się w trybie weekendowym. Koszty kursów psychoterapii w zależności od wybranej szkoły zaczynają się od 5 000 złotych rocznie. Należy zaznaczyć, że już po ukończeniu drugiego roku, uczestnicy tychże szkoleń są uprawnieni do prowadzenia psychoterapii, a nawet mogą być refundowani przez NFZ.
W trakcie szkoły psychoterapii analizowane są rzeczywiste, często nagrane (oczywiście za zgodą i wiedzą pacjentów) sesje terapeutyczne, studenci przeprowadzają sesje na sobie nawzajem, ćwicząc wykorzystanie różnych narzędzi i metod pracy. Kolejnym etapem jest obowiązkowa do uzyskania zawodu wielogodzinna praktyka z pacjentami. Na zajęciach omawiane są możliwe błędy i sytuacje problemowe, które mogą pojawić się w relacji z pacjentem.
Studenci także sami poddają się procesowi psychoterapii. Odkrycie i rozwiązanie własnych wewnętrznych konfliktów jest konieczne do prawidłowej pracy z pacjentami. Nieuświadomione, albo nierozwiązane problemy psychoterapeuty mogą rzutować na relacje z pacjentami, często uniemożliwiając udzielenie pomocy. Biorąc pod uwagę ciągły kontakt terapeuty z osobami zaburzonymi, różnymi patologiami, życiowymi problemami, nieodzowna dla zachowania wysokiej jakości pracy i dobrego funkcjonowania jest regularna superwizja.
Coach nie musi być z wykształcenia psychologiem, choć wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, społecznej i różnic indywidualnych stanowi solidny fundament pracy coachingowej. Chociaż zawód coacha nie jest do końca uregulowany prawnie, myśląc poważnie o rzetelnej i etycznej pracy należy skorzystać z dostępnych na rynku studiów podyplomowych, bądź szkół i kursów akredytowanych przez International Coach Federation (ICF), Inetrnational Coach Community (ICC) lub Izbę Coachingu, które zapoznają z przydatnymi w pracy coacha narzędziami, wskazują skuteczne metody pracy coachingowej oraz trenują niezbędne do pracy z klientem umiejętności. Akredytacje ICF, ICC bądź Izby Coachingu to pewność rzetelnego przygotowania coacha do pracy z klientami, gdyż uwzględniają one testy merytoryczne, praktykę, mentoring, czy treningi interpersonalne. Ubieganie się o akredytację dla coacha po ukończeniu akredytowanego kursu jest znacznie łatwiejsze, dlatego warto zwracać uwagę, czy dany kurs posiada akredytację przez jedną z tych instytucji.
Kursy coachingu to zazwyczaj od 150 do 300 godzin dydaktycznych, które przeprowadzane są w trybie weekendowym, dlatego możemy natrafić na kilkumiesięczny kurs, jak i półtoraroczne studia podyplomowe, jednak większość kursów szkolących w tym fachu trwa rok. Ceny za kurs coachingu wahają się od 4 000 złotych do 18 000 złotych za całość kursu.
Podczas studiów psycholodzy rozwijają wiedzę m.in. na temat funkcjonowania człowieka, jego rozwoju, motywacji i sposobów wpływania na nią, rozwijania twórczości, wspomagania pamięci, przebiegu i kontroli reakcji stresowych. Wiedza ta może zostać wykorzystana do rozwijania umiejętności miękkich u innych osób podczas prowadzenia warsztatów i szkoleń.
Podobnie jak w przypadku coachingu, czy psychoterapii, aby zostać trenerem studia psychologiczne są pomocne, lecz nie konieczne. Chociaż po psychologii absolwenci mają solidne podstawy merytoryczne, to szkoła trenerów pomoże wykształcić i dopracować swój warsztat trenerski, bez którego szkolenia mogłyby się okazać nudnym wykładem.
Szkoła trenerów pozwoli na zapoznanie się z zasadami uczenia się dorosłych, dynamiką grupy, przepracowaniem trudnych sytuacji mogących zaistnieć podczas szkolenia oraz zapozna uczestników z szeregiem praktycznych ćwiczeń i zabaw szkoleniowych, niezbędnych dla warsztatu dobrego trenera. W szkole trenerskiej studenci mają również okazję w praktyce doskonalić swoje umiejętności, prowadząc szkolenia dla innych uczestników, odbywając obowiązkowe praktyki oraz analizując nagrania własnych zajęć.
Szkolenia z umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, czy rozwijanie własnego potencjału, stają się coraz bardziej popularne w środowisku biznesowym, dlatego pomocna w rozwoju może być również ścieżka psychologii organizacji. Jeśli lubisz mieć kontakt z ludźmi, dobrze czujesz się występując przed innymi, chcesz przekazywać swoją wiedzę i wspomagać tym rozwój innych osób, potrafisz mówić w interesujący sposób i docierać do innych- ścieżka trenerska może być dla Ciebie dobrym wyborem.
Szkoły trenerów podobnie jak kursy coachingu trwają od 100 do 230 godzin dydaktycznych, co pozwala ukończyć kurs w przeciągu roku, bądź nawet kilku miesięcy, biorąc pod uwagę, że spotkania odbywają się w trybie weekendowym. Kwota jaką należy zainwestować w szkołę trenerską to od 4 000 złotych do 12 000 złotych.
Podczas ścieżki psychologia rodziny i edukacji studenci poznają metody i techniki diagnozowania oraz badania rozwoju i jego zaburzeń. Poznają również problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wyjątkowo uzdolnione lub wykazujące różne zaburzenia rozwojowe) i uczą się sposobów ich diagnozowania, wspierania i współpracy.
Specjalizacja w tym zakresie obejmuje także trening twórczego myślenia, ale również mediacje szkolne i rodzinne, komunikację z nastolatkiem. Rozwój w obszarze poradnictwa psychologicznego dzieci, młodzieży i rodzin będzie dobrym wyborem dla osób pragnących pracować z dziećmi w różnym wieku, lubiących pracę z nastolatkami, zafascynowanych dynamiką rozwoju człowieka i możliwościami diagnozy i wspierania tego rozwoju. Praca w poradni psychologicznej może stanowić również świetny wstęp do dalszego rozwoju zawodowego i pracy w roli terapeuty.
W rzeczywistości organizacyjnej odnajdą się osoby, które nie boją się pracy pod presją czasu, lubią mieć wpływ na wiele rzeczy i różne możliwości oddziaływania. Psycholog w organizacji ma duże pole do popisu w zakresie stworzenia efektywnego środowiska pracy, doboru osób, które dobrze odnajdą się w tym środowisku, wydobycia potencjału z jednostek i grup, rozwijania umiejętności pracowników poprzez szkolenia, budowania strategii i wprowadzania zmian w organizacji, kształcenia liderów, wykorzystując przy tym wszystkim swoje kompetencje z zakresu HR.
Ścieżka dostarcza wiedzy na temat funkcjonowania pamięci, źródeł zniekształceń pamięciowych, moralności, kłamstwa i jego rozpoznawania. Studenci rozwijają wiedzę w zakresie psychopatologii, zaburzeń zachowania, diagnozy psychologicznej, w tym osobowości, koniecznej chociażby do oceny poczytalności. Rozwijają także umiejętność rozmowy z ofiarami i sprawcami, szczególnie dziećmi oraz poznają techniki wspomagające pamięć. Psycholog sądowy spotyka się w swojej pracy z wieloma trudnymi sytuacjami wymagającymi siły psychicznej, jednak to nie jest jedyny powód, dla którego jest to specjalizacja dla zdeterminowanych. Po ukończeniu ścieżki lub studiów podyplomowych psycholog może ubiegać się o umieszczenie na liście biegłych. Kiedy sąd potrzebuje opinii może powołać eksperta z listy. Warto jednak zauważyć, że lista biegłych sądowych jest długa, a prawdopodobieństwo, że do celów postępowania zostanie wybrany świeżo upieczony absolwent małe.
Podczas specjalizacji studenci poznają nie tylko zadania i metody pracy psychologa sportowego, specyfikę sportu kobiet i dzieci, techniki psychoregulacyjne w sporcie i sposoby prowadzenia treningu mentalnego. Zaznajamiają się także z podstawami anatomii, biomechaniki czy fizjologii wysiłku i odpoczynku. Uczą się nie tylko pracy z zawodnikiem, ale także wspomagania trenera i współpracy z rodzinami. Analizują problematykę agresji w sporcie. Uczą się sposobów postępowania psychologicznego w sytuacji kontuzji i powrotu do funkcjonowania sportowego. Dowiadują się również, jak stosować szybkie doradztwo w sporcie, i w jaki sposób postępować w sytuacjach kryzysowych. Rola psychologa w sporcie wykracza daleko poza motywowanie i zarządzanie stresem. Osoby, które znajdą sposób na zmianę świadomości wśród sportowców, trenerów, prezesów klubów, rodziców i z determinacją będą poszukiwały możliwości zdobywania praktyki w obszarze psychologii sportu mają szansę osiągnąć ogromną satysfakcję z własnej pracy w tej specjalizacji.
Psychologia kliniczna
Chociaż aktualnie psychologia jest obecna we wszystkich dziedzinach życia, wciąż najbardziej popularnym skojarzeniem z psychologiem jest... kozetka! Jest ona w zasadzie atrybutem pracy wyłącznie psychoterapeutów. Studenci psychologii, którzy widzą siebie w roli psychoterapeuty powinni wybrać podczas studiów specjalizację z psychologii klinicznej lub psychologii zdrowia. Zapoznają się z różnymi rodzajami zaburzeń psychicznych – ich przyczynami, stadiami rozwoju, wpływem na codzienne funkcjonowanie, sposobami leczenia. Nauczą się odróżniać zachowania normalne od patologicznych i poznają zasady pracy, korzyści i ograniczenia różnych podejść terapeutycznych.Psychologia kliniczna i zdrowia to nie tylko doskonały wstęp do pracy w psychoterapii, ale także możliwość pracy psychologicznej w służbie zdrowia z pacjentami różnych oddziałów, nie tylko psychiatrycznych, ale chociażby onkologicznych. Biorąc pod uwagę rodzaj pacjentów to chyba najtrudniejsza i najbardziej wymagająca psychicznie ścieżka rozwoju psychologa. Specjalizacje te otwierają również drogę do pracy w interwencji kryzysowej, rehabilitacji, czy psychoedukacji.
Jak zostać psychoterapeutą
Aby zostać psychoterapeutą, dyplom psychologa jest przydatny lecz nie jest konieczny; podyplomowe studia psychoterapeutyczne, zwane również szkołami lub kursami psychoterapii, mogą również podjąć osoby, które ukończyły studia medyczne lub magisterskie (szczególnie w naukach humanistycznych lub społecznych). Aby zostać psychoterapeutą, ważnym krokiem jest wybór najbardziej pasującego do własnej osobowości nurtu terapeutycznego; w Polsce popularne nurty psychoterapeutyczne obejmują: nurt psychodynamiczny, podejście kognitywno-behawioralne, podejście systemowe, Gestalt oraz podejście integratywne. Kształcenie w zawodzie psychoterapeuty jest niezbędne, ponieważ przyszły psychoterapeuta musi przede wszystkim oswoić i opanować nie tylko teorię i rozumienie człowieka, ale również praktyczne aspekty terapii.Szkoły psychoterapii przygotowujące do egzaminu certyfikacyjnego na psychoterapeutę trwają cztery lata i zazwyczaj odbywają się w trybie weekendowym. Koszty kursów psychoterapii w zależności od wybranej szkoły zaczynają się od 5 000 złotych rocznie. Należy zaznaczyć, że już po ukończeniu drugiego roku, uczestnicy tychże szkoleń są uprawnieni do prowadzenia psychoterapii, a nawet mogą być refundowani przez NFZ.
W trakcie szkoły psychoterapii analizowane są rzeczywiste, często nagrane (oczywiście za zgodą i wiedzą pacjentów) sesje terapeutyczne, studenci przeprowadzają sesje na sobie nawzajem, ćwicząc wykorzystanie różnych narzędzi i metod pracy. Kolejnym etapem jest obowiązkowa do uzyskania zawodu wielogodzinna praktyka z pacjentami. Na zajęciach omawiane są możliwe błędy i sytuacje problemowe, które mogą pojawić się w relacji z pacjentem.
Studenci także sami poddają się procesowi psychoterapii. Odkrycie i rozwiązanie własnych wewnętrznych konfliktów jest konieczne do prawidłowej pracy z pacjentami. Nieuświadomione, albo nierozwiązane problemy psychoterapeuty mogą rzutować na relacje z pacjentami, często uniemożliwiając udzielenie pomocy. Biorąc pod uwagę ciągły kontakt terapeuty z osobami zaburzonymi, różnymi patologiami, życiowymi problemami, nieodzowna dla zachowania wysokiej jakości pracy i dobrego funkcjonowania jest regularna superwizja.
Coaching, czyli praca na wewnętrznym potencjale człowieka
Wydobywanie drzemiącego w ludziach potencjału, stymulowanie rozwoju i przełamywanie impasu to zadania tak spopularyzowanego w ostatnich latach coachingu. Coach pracuje z osobami zdrowymi mentalnie i pragnącymi w życiu czegoś więcej. O ile psychoterapia zajmuje się przeszłością, to coach zajmuje się przyszłością i ustalaniem celów. Podczas studiów podyplomowych i kursów studenci rozwijają umiejętność wspierania jednostek, zespołów i organizacji we wprowadzaniu zmian prowadzących do osiągania większej satysfakcji. Coach również wybiera swoją specjalność, to znaczy z kim i nad jakimi celami chce pracować. Niektóre ze specjalności to life coaching, coaching grupowy, coaching umiejętności, czy też executive coaching.Coach nie musi być z wykształcenia psychologiem, choć wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, społecznej i różnic indywidualnych stanowi solidny fundament pracy coachingowej. Chociaż zawód coacha nie jest do końca uregulowany prawnie, myśląc poważnie o rzetelnej i etycznej pracy należy skorzystać z dostępnych na rynku studiów podyplomowych, bądź szkół i kursów akredytowanych przez International Coach Federation (ICF), Inetrnational Coach Community (ICC) lub Izbę Coachingu, które zapoznają z przydatnymi w pracy coacha narzędziami, wskazują skuteczne metody pracy coachingowej oraz trenują niezbędne do pracy z klientem umiejętności. Akredytacje ICF, ICC bądź Izby Coachingu to pewność rzetelnego przygotowania coacha do pracy z klientami, gdyż uwzględniają one testy merytoryczne, praktykę, mentoring, czy treningi interpersonalne. Ubieganie się o akredytację dla coacha po ukończeniu akredytowanego kursu jest znacznie łatwiejsze, dlatego warto zwracać uwagę, czy dany kurs posiada akredytację przez jedną z tych instytucji.
Kursy coachingu to zazwyczaj od 150 do 300 godzin dydaktycznych, które przeprowadzane są w trybie weekendowym, dlatego możemy natrafić na kilkumiesięczny kurs, jak i półtoraroczne studia podyplomowe, jednak większość kursów szkolących w tym fachu trwa rok. Ceny za kurs coachingu wahają się od 4 000 złotych do 18 000 złotych za całość kursu.
Jak zostać trenerem umiejętności miękkich?
Umiejętności miękkie w żargonie psychologicznym to cechy psychofizyczne i umiejętności społeczne. Dotyczą one przede wszystkim motywacji, zarządzania sobą i umiejętności interpersonalnych, np: komunikacja, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, zarządzanie sobą w czasie, odporność na stres.Podczas studiów psycholodzy rozwijają wiedzę m.in. na temat funkcjonowania człowieka, jego rozwoju, motywacji i sposobów wpływania na nią, rozwijania twórczości, wspomagania pamięci, przebiegu i kontroli reakcji stresowych. Wiedza ta może zostać wykorzystana do rozwijania umiejętności miękkich u innych osób podczas prowadzenia warsztatów i szkoleń.
Podobnie jak w przypadku coachingu, czy psychoterapii, aby zostać trenerem studia psychologiczne są pomocne, lecz nie konieczne. Chociaż po psychologii absolwenci mają solidne podstawy merytoryczne, to szkoła trenerów pomoże wykształcić i dopracować swój warsztat trenerski, bez którego szkolenia mogłyby się okazać nudnym wykładem.
Szkoła trenerów pozwoli na zapoznanie się z zasadami uczenia się dorosłych, dynamiką grupy, przepracowaniem trudnych sytuacji mogących zaistnieć podczas szkolenia oraz zapozna uczestników z szeregiem praktycznych ćwiczeń i zabaw szkoleniowych, niezbędnych dla warsztatu dobrego trenera. W szkole trenerskiej studenci mają również okazję w praktyce doskonalić swoje umiejętności, prowadząc szkolenia dla innych uczestników, odbywając obowiązkowe praktyki oraz analizując nagrania własnych zajęć.
Szkolenia z umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, czy rozwijanie własnego potencjału, stają się coraz bardziej popularne w środowisku biznesowym, dlatego pomocna w rozwoju może być również ścieżka psychologii organizacji. Jeśli lubisz mieć kontakt z ludźmi, dobrze czujesz się występując przed innymi, chcesz przekazywać swoją wiedzę i wspomagać tym rozwój innych osób, potrafisz mówić w interesujący sposób i docierać do innych- ścieżka trenerska może być dla Ciebie dobrym wyborem.
Szkoły trenerów podobnie jak kursy coachingu trwają od 100 do 230 godzin dydaktycznych, co pozwala ukończyć kurs w przeciągu roku, bądź nawet kilku miesięcy, biorąc pod uwagę, że spotkania odbywają się w trybie weekendowym. Kwota jaką należy zainwestować w szkołę trenerską to od 4 000 złotych do 12 000 złotych.
Psychologia dziecka, rodziny i edukacji, czyli poradnictwo psychologiczne
Zdobywane w szkołach i poradniach psychologicznych dla dzieci i rodzin praktyczne doświadczenie pracy terapeutycznej z dziećmi, zgłębienie wiedzy o mechanizmach i możliwych zakłóceniach rozwoju człowieka, roli środowiska rodzinnego, szkolnego i kulturowego oraz wpływu instytucji wychowawczych na rozwój człowieka jest fundamentem wartościowej pracy stymulująco- terapeutycznej z rodzinami i dziećmi.Podczas ścieżki psychologia rodziny i edukacji studenci poznają metody i techniki diagnozowania oraz badania rozwoju i jego zaburzeń. Poznają również problemy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (wyjątkowo uzdolnione lub wykazujące różne zaburzenia rozwojowe) i uczą się sposobów ich diagnozowania, wspierania i współpracy.
Specjalizacja w tym zakresie obejmuje także trening twórczego myślenia, ale również mediacje szkolne i rodzinne, komunikację z nastolatkiem. Rozwój w obszarze poradnictwa psychologicznego dzieci, młodzieży i rodzin będzie dobrym wyborem dla osób pragnących pracować z dziećmi w różnym wieku, lubiących pracę z nastolatkami, zafascynowanych dynamiką rozwoju człowieka i możliwościami diagnozy i wspierania tego rozwoju. Praca w poradni psychologicznej może stanowić również świetny wstęp do dalszego rozwoju zawodowego i pracy w roli terapeuty.
Psychologia w reklamie, czyli twórczość i marketing
Agencje reklamowe to jedna z częściej obieranych przez absolwentów psychologii dróg zawodowych. Na specjalizacji w obszarze reklamy z jednej strony duże znaczenie odgrywa psychologia twórczości – techniki twórczego myślenia, poznanie roli kreatywności w reklamie. Z drugiej strony studenci zagłębiają się w psychologię motywacji i mediów – jakie motywy kierują konsumentami (dorosłymi i dziećmi), co działa na klientów, jak skutecznie wykorzystać psychologię w tworzeniu strategii marketingowych. Ścieżka psychologii reklamy przygotowuje do pracy w obszarze reklamy, marketingu i PR. Będzie dobrym wyborem dla osób interesujących się psychologią społeczną, metodami wpływu społecznego , wykorzystaniem mechanizmów społecznych w świecie mediów, a także pragnących odkrywać motywy stojące za wyborami i działaniami konsumentów oraz szukających pracy twórczej.Psychologia w organizacji, czyli usprawnianie i zarządzanie
Rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, więc organizacje otwierają się na współpracę z psychologami, którzy potrafią zwiększyć efektywność ich pracowników, a tym samym całego organizmu biznesowego. Specjalizacja w obszarze psychologii organizacji kształtuje umiejętności diagnozy funkcjonowania organizacji – jej pracowników na każdym szczeblu, relacji zależności, atmosfery zaufania i współpracy, a także środowiska zewnętrznego. Studenci poznają specyficzne dla rzeczywistości organizacyjnej metody i narzędzia pracy. Uczą się polepszania funkcjonowania i efektywności organizacji poprzez różne rodzaje oddziaływań, np. rekrutację i selekcję odpowiednich pracowników, rozwijanie i kształtowanie ścieżek kariery w ramach organizacji, budowanie motywacyjnych systemów informacji zwrotnej, czy kreowanie optymalnego przywództwa.W rzeczywistości organizacyjnej odnajdą się osoby, które nie boją się pracy pod presją czasu, lubią mieć wpływ na wiele rzeczy i różne możliwości oddziaływania. Psycholog w organizacji ma duże pole do popisu w zakresie stworzenia efektywnego środowiska pracy, doboru osób, które dobrze odnajdą się w tym środowisku, wydobycia potencjału z jednostek i grup, rozwijania umiejętności pracowników poprzez szkolenia, budowania strategii i wprowadzania zmian w organizacji, kształcenia liderów, wykorzystując przy tym wszystkim swoje kompetencje z zakresu HR.
Psychologia sądowa, czyli analiza i opiniowanie
Dwie ostatnie ścieżki, które zostaną przedstawione, to droga dla wytrwałych i zdeterminowanych pasjonatów. Pierwszą z nich jest psychologia sądowa, która obejmuje wydawanie opinii na potrzeby organów wymiaru sprawiedliwości. Do zadań psychologa sądowego należy ocena stanu psychicznego i poczytalności sprawców, ocena wiarygodności zeznań, wyjaśnianie mechanizmów aspołecznych i motywacji działań sprawców, tworzenie profilów psychologicznych sprawców, ocena kompetencji wychowawczych opiekunów i jakości relacji w rodzinach. W celu przygotowania studentów do tworzenia rzetelnych ekspertyz psychologicznych i wartościowej współpracy z policją i sądami podczas specjalizacji poznają oni praktyczne aspekty pracy biegłego sądowego – jego rolę, prawa i obowiązki, mogące wystąpić w pracy problemy, zasady formułowania opinii.Ścieżka dostarcza wiedzy na temat funkcjonowania pamięci, źródeł zniekształceń pamięciowych, moralności, kłamstwa i jego rozpoznawania. Studenci rozwijają wiedzę w zakresie psychopatologii, zaburzeń zachowania, diagnozy psychologicznej, w tym osobowości, koniecznej chociażby do oceny poczytalności. Rozwijają także umiejętność rozmowy z ofiarami i sprawcami, szczególnie dziećmi oraz poznają techniki wspomagające pamięć. Psycholog sądowy spotyka się w swojej pracy z wieloma trudnymi sytuacjami wymagającymi siły psychicznej, jednak to nie jest jedyny powód, dla którego jest to specjalizacja dla zdeterminowanych. Po ukończeniu ścieżki lub studiów podyplomowych psycholog może ubiegać się o umieszczenie na liście biegłych. Kiedy sąd potrzebuje opinii może powołać eksperta z listy. Warto jednak zauważyć, że lista biegłych sądowych jest długa, a prawdopodobieństwo, że do celów postępowania zostanie wybrany świeżo upieczony absolwent małe.
Psychologia sportu, czyli budowanie silnej psychiki
Na koniec zestawienia kilka słów o psychologii sportu, która w mojej opinii również wymaga sporo determinacji i uporu. Dla psychologów, którzy interesują się sportem, sami go uprawiają lub śledzą różne relacje sportowe i rozwój zawodników, znaczenie psychologii w sporcie jest oczywiste. Zawodnicy z najwyższej półki również są świadomi, że na poziomie olimpijskim, czy zawodów międzynarodowych to nie przygotowanie fizyczne decyduje o wygranej, ale przygotowanie mentalne. Czasem słyszy się o roli psychologów sportu w osiągnięciach znanych, wybitnych sportowców (np. Adam Małysz czy Justyna Kowalczyk) czy w powrocie do formy po kontuzji lub innej przerwie. Niestety świadomość korzyści ze współpracy z psychologiem na poziomie klubów młodzieżowych, czy zawodników znajdujących się nieco niżej w rankingach jest wciąż bardzo mała. Ponadto psychologowie sportu o ugruntowanej pozycji niezbyt chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, prawdopodobnie właśnie ze względu na nieświadomość potrzeb w społeczności sportowej, a przez to niski popyt.Podczas specjalizacji studenci poznają nie tylko zadania i metody pracy psychologa sportowego, specyfikę sportu kobiet i dzieci, techniki psychoregulacyjne w sporcie i sposoby prowadzenia treningu mentalnego. Zaznajamiają się także z podstawami anatomii, biomechaniki czy fizjologii wysiłku i odpoczynku. Uczą się nie tylko pracy z zawodnikiem, ale także wspomagania trenera i współpracy z rodzinami. Analizują problematykę agresji w sporcie. Uczą się sposobów postępowania psychologicznego w sytuacji kontuzji i powrotu do funkcjonowania sportowego. Dowiadują się również, jak stosować szybkie doradztwo w sporcie, i w jaki sposób postępować w sytuacjach kryzysowych. Rola psychologa w sporcie wykracza daleko poza motywowanie i zarządzanie stresem. Osoby, które znajdą sposób na zmianę świadomości wśród sportowców, trenerów, prezesów klubów, rodziców i z determinacją będą poszukiwały możliwości zdobywania praktyki w obszarze psychologii sportu mają szansę osiągnąć ogromną satysfakcję z własnej pracy w tej specjalizacji.