Efektywność w pracy – zadbaj o przerwy, unikaj rozproszeń
Twój szef nie pozwala Ci używać telefonu komórkowego w pracy? Każde oderwanie od wyznaczonych zadań, przerwa na kawę, czy rozmowy ze współpracownikami są źle widziane? Pokaż mu ten artykuł, a może zmieni zdanie!
Trudno jest pozostać w pełni skupionym na zadaniu nieprzerwanie przez 8 godzin pracy. Takie kilkuminutowe przerywniki pozwalają zredukować stres związany z wymaganiami pracy i zregenerować siły, dzięki czemu zwiększają efektywność pracownika.
Codziennie w wielu firmach wymaga się od pracowników wielozadaniowości. Praca jest wielokrotnie przerywana przez bieżące sprawy i zadania, które niekoniecznie są pilne, czy ważne. Warto jednak pamiętać, że wielozadaniowość jest de facto wrogiem efektywności, wymaga przełączania uwagi pomiędzy różnymi zadaniami, co prowadzi do błędów i opóźnień.
W oparciu o przytoczone wyniki badań, dla zwiększenia efektywności w pracy, warto więc zadbać o krótkie, regeneracyjne przerwy, ale między zadaniami lub dobrze wydzielonymi ich częściami, aby zregenerować siły, utrzymać koncentrację i ułatwić sobie przełączenie się na nowe zadanie.
Smartfon zwiększy efektywność?
Z najnowszego badania doktoranta psychologii z Kansas State University wynika, że pracownicy, którzy w ciągu pracy robią krótkie przerwy na granie na smartfonach, sprawdzanie mediów społecznościowych, kontaktowanie się z rodziną i przyjaciółmi są bardziej zadowoleni pod koniec dnia.Trudno jest pozostać w pełni skupionym na zadaniu nieprzerwanie przez 8 godzin pracy. Takie kilkuminutowe przerywniki pozwalają zredukować stres związany z wymaganiami pracy i zregenerować siły, dzięki czemu zwiększają efektywność pracownika.
Przerwy – tak, rozproszenia – nie
Należy jednak pamiętać, że skuteczna przerwa to zaplanowana przerwa. Jeśli jesteś w trakcie jakiegoś zadania lepiej, aby Twój telefon był wyłączony, żebyś zachował pełną koncentrację. Badanie Foroughiego i współpracowników dowiodło, że rozproszenia w trakcie wykonywania zadań obniżają jakość rezultatu. Autorzy sprawdzali jak mniejsze zadania zlecane pracownikom w czasie realizacji niepowiązanego z nimi głównego projektu, wpływają na jakość wykonania tego projektu. Okazało się, że badani, którzy w trakcie pisania eseju na zadany temat byli wielokrotnie rozpraszani dodatkowymi zadaniami, poradzili sobie znacznie gorzej niż osoby, którym nie przeszkadzano. Prace tych pierwszych były znacznie niższej jakości oraz składały się z mniejszej ilości słów.Codziennie w wielu firmach wymaga się od pracowników wielozadaniowości. Praca jest wielokrotnie przerywana przez bieżące sprawy i zadania, które niekoniecznie są pilne, czy ważne. Warto jednak pamiętać, że wielozadaniowość jest de facto wrogiem efektywności, wymaga przełączania uwagi pomiędzy różnymi zadaniami, co prowadzi do błędów i opóźnień.
W oparciu o przytoczone wyniki badań, dla zwiększenia efektywności w pracy, warto więc zadbać o krótkie, regeneracyjne przerwy, ale między zadaniami lub dobrze wydzielonymi ich częściami, aby zregenerować siły, utrzymać koncentrację i ułatwić sobie przełączenie się na nowe zadanie.