Weronika: Kochanie, zdecydowanie powinieneś kupić ten krawat- model na okładce genialnie w nim wyglądał!
Jacek: Oczywiście skarbie. Za to Ty koniecznie musisz zmienić kolor włosów na blond- ta aktorka z gazety ma taki kolor oczu co Ty i ślicznie jej w blond.
Czy brzmi to przerażająco? A może niektórzy z nas zdążyli się już spotkać z takimi dialogami? Koniecznie przeczytaj jakiej manipulacji ulegli Weronika i Jacek !
A może powinnam/powinienem…?
Pewnie już dawno zauważyłeś, że na okładkach najczęściej publikowane są piękne, kolorowe zdjęcia przedstawiające osoby znane - aktorów, modeli czy celebrytów. Najczęściej zdjęcia te są retuszowane i przerabiane tak, aby wyglądały one jak najatrakcyjniej.
Jednak mimo świadomości tych wszystkich zabiegów, bardzo często ulegamy złudzeniu, że „to co jest na okładce, jest ideałem piękna”. Kiedy widzimy modelkę, która jest od nas szczuplejsza, zaczynamy zastanawiać się „a może ja też powinnam schudnąć?”. Natomiast kiedy widzimy mężczyznę w roli ratownika myślimy „a może powinienem częściej chodzić na siłownię?”
To co oglądamy w internecie, w magazynach czy telewizji, może mieć wpływ na to jak postrzegamy samego siebie. Ale czy wiesz, że może to także zmieniać spostrzeganie naszego partnera/partnerki?
Vogue Factor Effect
Włoscy badacze Guido Caldarelli i dr Andrea Capocci zauważyli, że oglądanie zdjęć innych modeli/modelek sprawia, że zmienia się sposób spostrzegania naszego wybranka. Zaczynamy oceniać go bardziej krytycznie i widzimy więcej wad w jego wyglądzie.
To właśnie taką sytuację, gdy pod wpływem licznie oglądanych atrakcyjnych zdjęć mężczyzn i kobiet, spada spostrzegana atrakcyjność naszego partnera - nazywamy efektem Vogue Factor. W takiej sytuacji równie często występuje naleganie na zmianę wizerunku partnera, tak aby był on zgodny „z naszym nowym wyznacznikiem piękna”!
Efekt ten dotyka szczególnie młodych ludzi, dlatego że to oni najwięcej czasu spędzają w social mediach, kupują magazyny modowe, ale także z powodów psychologicznych. Młode osoby ciągle kształtują swoją samoocenę, szukają swoich ideałów, wzorców i to właśnie z tego powodu, często ulegają temu efektowi.
Czy jesteśmy zaskoczeni, w jak łatwy sposób inni ludzie potrafią nami manipulować? Może następnym razem, kiedy będziemy chcieli obniżyć nasze BMI o 0,01 to zastanowimy się: Czy rzeczywiście ja tego chcę, czy chce tego Pani/ Pan z okładki Vogue? ;-)
Czy brzmi to przerażająco? A może niektórzy z nas zdążyli się już spotkać z takimi dialogami? Koniecznie przeczytaj jakiej manipulacji ulegli Weronika i Jacek !
A może powinnam/powinienem…?
Pewnie już dawno zauważyłeś, że na okładkach najczęściej publikowane są piękne, kolorowe zdjęcia przedstawiające osoby znane - aktorów, modeli czy celebrytów. Najczęściej zdjęcia te są retuszowane i przerabiane tak, aby wyglądały one jak najatrakcyjniej.
Jednak mimo świadomości tych wszystkich zabiegów, bardzo często ulegamy złudzeniu, że „to co jest na okładce, jest ideałem piękna”. Kiedy widzimy modelkę, która jest od nas szczuplejsza, zaczynamy zastanawiać się „a może ja też powinnam schudnąć?”. Natomiast kiedy widzimy mężczyznę w roli ratownika myślimy „a może powinienem częściej chodzić na siłownię?”
To co oglądamy w internecie, w magazynach czy telewizji, może mieć wpływ na to jak postrzegamy samego siebie. Ale czy wiesz, że może to także zmieniać spostrzeganie naszego partnera/partnerki?
Vogue Factor Effect
Włoscy badacze Guido Caldarelli i dr Andrea Capocci zauważyli, że oglądanie zdjęć innych modeli/modelek sprawia, że zmienia się sposób spostrzegania naszego wybranka. Zaczynamy oceniać go bardziej krytycznie i widzimy więcej wad w jego wyglądzie.
To właśnie taką sytuację, gdy pod wpływem licznie oglądanych atrakcyjnych zdjęć mężczyzn i kobiet, spada spostrzegana atrakcyjność naszego partnera - nazywamy efektem Vogue Factor. W takiej sytuacji równie często występuje naleganie na zmianę wizerunku partnera, tak aby był on zgodny „z naszym nowym wyznacznikiem piękna”!
Efekt ten dotyka szczególnie młodych ludzi, dlatego że to oni najwięcej czasu spędzają w social mediach, kupują magazyny modowe, ale także z powodów psychologicznych. Młode osoby ciągle kształtują swoją samoocenę, szukają swoich ideałów, wzorców i to właśnie z tego powodu, często ulegają temu efektowi.
Czy jesteśmy zaskoczeni, w jak łatwy sposób inni ludzie potrafią nami manipulować? Może następnym razem, kiedy będziemy chcieli obniżyć nasze BMI o 0,01 to zastanowimy się: Czy rzeczywiście ja tego chcę, czy chce tego Pani/ Pan z okładki Vogue? ;-)