Każdy dzień zaczynasz z długą listą rzeczy do zrobienia? Kiedy zbliża się wieczór z przykrością zauważasz, że udało Ci się zrealizować tylko kilka z nich? Więc poświęcasz czas snu, albo dopisujesz pozostałe zadania do jutrzejszej długiej listy, której znowu nie uda Ci się wypełnić w ciągu jednej doby. I tak z dnia na dzień gromadzą się zadania i sprawy, a w Tobie narasta zmęczenie, stres z powodu zaległych zobowiązań i niezadowolenie z siebie. Jeśli to doświadczenie nie jest Ci obce, zapoznaj się z poniższymi sposobami organizacji czasu i zadań, które pomogą Ci uporządkować stertę nagromadzonych spraw.
Połóż przed sobą listę nagromadzonych spraw i przyporządkuj każdą z nich do odpowiedniej ćwiartki.
Pilne, ale czy ważne?
Mimo, że nie wystarcza Ci czasu na realizację zaplanowanych działań, aby sobie z nimi poradzić musisz wygospodarować chwilę na ich przeanalizowanie. Może część z nich możesz odpuścić, bo w rzeczywistości są nieistotne i tylko niepotrzebnie obciążają Twoje myśli? Do posegregowania zadań świetnie nadaje się macierz Eisenhowera. Być może już o niej słyszałeś, bo jest to dość popularne narzędzie, ale odłożyłeś jej wykorzystanie na bliżej nieokreślone „później”. To jest dobry moment żeby przyjrzeć się temu prostemu narzędziu.Połóż przed sobą listę nagromadzonych spraw i przyporządkuj każdą z nich do odpowiedniej ćwiartki.
- Ważne i pilne – to zadania, z krótką datą realizacji, które musisz wykonać natychmiast, aby zażegnać kryzys lub uniknąć „pożaru”. Są one istotne z punktu widzenia Twoich priorytetów i celów.
- Ważne, ale niepilne – to zadania, które możesz dokładnie zaplanować, podzielić na części i wyznaczyć konkretny termin ich realizacji. Ta ćwiartka wiąże się z zarządzaniem samym sobą i doskonaleniem się, ponieważ same zadania nie zmuszają Cię do działania, sam musisz się do niego zmobilizować. Nagrodą jest jednak przybliżenie do realizacji ważnych dla Ciebie celów.
- Nieważne, ale pilne – tutaj znajdziesz codzienne czynności i działania, które często są realizacją cudzych priorytetów, a nie Twoich własnych. Jeśli możesz najlepiej przekaż je innym osobom.
- Nieważne i niepilne – w tej ćwiartce macierzy umieść małe przyjemności, ale też różne formy marnowania czasu. Znajdujące się tutaj zadania nie przybliżają Cię do realizacji Twoich życiowych celów. Z większości z nich możesz zrezygnować, aby zyskać więcej czasu na realizację ważnych zadań.