Uważasz, że granie na smartfonie to marnotrawstwo czasu? Ludzie pochłonięci tym zajęciem wzbudzają w Tobie raczej litość niż podziw? Wyniki badań naukowców z Nanyang Technological University mogą zmienić Twoje podejście. Doktor Micheal D. Patterson i jego student Adam Oei przebadali wpływ różnych rodzajów gier na rozwój funkcji wykonawczych mózgu (elastyczności procesów psychicznych – jedną ze składowych inteligencji), które w życiu codziennym biorą udział w podejmowaniu decyzji w obliczu nagłych zmian w otoczeniu.
Uczestnicy badania grali jedną godzinę dziennie, przez pięć dni w tygodniu, w jeden z czterech rodzajów gier: strzelankę pierwszoosobową (Modern Combat), rozgrywkę arkadową (Fruit Ninja), strategiczną grę czasu rzeczywistego (StarFront Collision) oraz skomplikowaną grę logiczną (Cut the Rope). Trening trwał cztery tygodnie (20 godzin), a test funkcji wykonawczych odbył się tydzień po jego zakończeniu.
Okazało się, że tylko gra logiczna miała wpływ na rozwój funkcji wykonawczych, a różnice były imponujące. Po zaledwie 20 godzinach treningu gracze Cut the Rope przełączali się między zadaniami o 33% szybciej, o 30% szybciej przystosowywali się do nowych sytuacji, i aż o 60% sprawniej ignorowali rozproszenia i koncentrowali się na właściwym zadaniu niż przed treningiem!
Wyniki zostaną opublikowane w sierpniowym wydaniu czasopisma akademickiego Computers in Human Behavior.
Uczestnicy badania grali jedną godzinę dziennie, przez pięć dni w tygodniu, w jeden z czterech rodzajów gier: strzelankę pierwszoosobową (Modern Combat), rozgrywkę arkadową (Fruit Ninja), strategiczną grę czasu rzeczywistego (StarFront Collision) oraz skomplikowaną grę logiczną (Cut the Rope). Trening trwał cztery tygodnie (20 godzin), a test funkcji wykonawczych odbył się tydzień po jego zakończeniu.
Okazało się, że tylko gra logiczna miała wpływ na rozwój funkcji wykonawczych, a różnice były imponujące. Po zaledwie 20 godzinach treningu gracze Cut the Rope przełączali się między zadaniami o 33% szybciej, o 30% szybciej przystosowywali się do nowych sytuacji, i aż o 60% sprawniej ignorowali rozproszenia i koncentrowali się na właściwym zadaniu niż przed treningiem!
Wyniki zostaną opublikowane w sierpniowym wydaniu czasopisma akademickiego Computers in Human Behavior.
Przyjemny sposób na rozwój
Wyniki powyższych badań wskazują, że zabawa smartfonem wcale nie musi być stratą czasu. Autorzy planują kolejne badania w celu ustalenia, które rodzaje gier rozwijają określone funkcje psychiczne.
Być może niedługo gry komputerowe staną się świadomym wyborem ludzi dorosłych i rodziców jako jednej z przyjemnych metod rozwoju inteligencji własnej i swoich dzieci.
Przeczytaj także: Facebook podnosi samoocenę i obniża samokontrolę
Być może niedługo gry komputerowe staną się świadomym wyborem ludzi dorosłych i rodziców jako jednej z przyjemnych metod rozwoju inteligencji własnej i swoich dzieci.
Przeczytaj także: Facebook podnosi samoocenę i obniża samokontrolę