Facebook - gry towarzyskie
Atrakcyjność portali społecznościowych opiera się w znacznej mierze na możliwości otrzymywania sygnałów społecznej akceptacji w postaci kliknięć "lubię to" czy pozytywnych komentarzy dotyczących treści udostępnianych przez użytkowników. To naturalne, że każdy z nas pragnie być interesujący, lubiany i doceniany - Facebook pomaga zaspokajać te potrzeby.
Badacze postanowili sprawdzić, w jaki sposób otrzymywanie pozytywnych sygnałów społecznych wpływa na samoocenę i samokontrolę. Przeprowadzili w tym celu pięć badań z udziałem łącznie ponad tysiąca amerykańskich użytkowników Facebooka. Wyniki zostały opublikowane w "Journal of Consumer Research" na początku 2013 roku.
Czy bliscy znajomi są wrogami?
Z badań wynika, że użytkownicy portalu Facebook, którzy utrzymują kontakty z przyjaciółmi poprzez tę stronę doświadczają wzrostu poczucia własnej wartości podczas przeglądania jej treści oraz wykazują obniżenie samokontroli, zarówno podczas działalności w sieci, jak i poza nią.
Ponadto, im więcej przyjaciół na Facebooku i im silniejsze relacje z nimi utrzymywane tą drogą, tym większe prawdopodobieństwo wyższego indeksu masy ciała i poziomu zadłużenia karty kredytowej.
"Według naszej wiedzy, jest to pierwsze badanie pokazujące, że korzystanie z internetowych sieci społecznych może wpływać na samokontrolę", powiedział Andrew Stephen z Uniwersytetu w Pittsburghu.
Co powoduje wzrost poczucia własnej wartości?
Badania wykazały, że przeglądanie Facebooka podnosi samoocenę tylko u tych użytkowników, którzy otrzymują dowody sympatii, okazywanie zainteresowania; innym nie przynosi takich skutków.
"Odkryliśmy, że ludzie doświadczają większego poczucia własnej wartości, gdy koncentrują się na wizerunku, który przedstawiają osobom ważnym w ich sieci społecznej", powiedziała Keith Wilcox, współautorka badań z ramienia Uniwersytetu Columbia. "Nawet jeśli użytkownicy dzielą się tą samą pozytywną informacją z bliskimi i dalekimi znajomymi, czują się lepiej, gdy informacje zostaną zauważone przez bliskich".
Ciastka czekoladowe, muesli i karta kredytowa
Celem rozpoznania związku pomiędzy samooceną i samokontrolą poproszono uczestników, albo sprawdzali Facebook lub czytali doniesienia CNN, a następnie wybierali pomiędzy zdrowym muesli a tuczącymi czekoladowymi ciastkami. Ci, którzy przeglądali Facebook częściej wybrali ciastka.
Uczestnicy wypełniali też kwestionariusz dotyczący ich wagi, liczby kart kredytowych i kwoty debetu na nich zaciągniętego.
"Wyniki sugerują, że korzystanie z sieci internetowej jest związane z wyższym wskaźnikiem masy ciała, napadami obżarstwa, gorszą historią kredytową oraz wyższym poziomem zadłużenia u osób silnie zaangażowanych w Facebook", donieśli badacze.
Ponieważ samokontrola jest ważnym mechanizmem służącym utrzymaniu porządku społecznego badacze rozważają podjęcie badań nad długoterminowymi skutkami korzystania z tego typu portali i trwałością efektów przeglądania Facebook.