Prokrastynacja – Jak nie odkładać wszystkiego na jutro
Niedawno na naszym portalu pisaliśmy czym jest prokrastynacja i jakie mogą być jej przyczyny. Dzisiaj zapraszamy do zapoznania się z kilkoma sposobami radzenia sobie z odwlekaniem zadań.
Planuj!
Rozplanuj ważne zadania. Łatwiej Ci będzie zabrać się do zadania, które fizycznie istnieje w Twoim kalendarzu, a nie tylko w głowie. Międzynarodowy zespół psychologów pod przewodnictwem Seana McCrea dowiódł, że myślenie o zadaniu w bardziej konkretny i szczegółowy sposób ogranicza tendencje do odkładania jego realizacji na później.
1. Podziel zadanie na możliwe do realizacji części. Napisanie całej magisterki? – przecież to niemalże niemożliwe. A co powiesz na jeden podrozdział? Da się zrobić!
2. Określ ile czasu potrzebujesz na każdą z nich. Uwzględnij margines czasowy na nieprzewidziane okoliczności. Nie jesteś w stanie przewidzieć wszystkiego – np. niemożliwego do zignorowania telefonu w trakcie pisania pracy, czy tego, że będziesz potrzebował znaleźć dodatkowe informacje. Zaplanuj więc trochę więcej czasu, niż powinno wystarczyć.
3. Wpisz je do kalendarza. Zapisane plany stają się faktami, a nie tylko myślami. Fakty natomiast mają większą siłę oddziaływania i trudniej je ignorować lub modyfikować. Niech pierwsza część pracy znajdzie się w Twojej teraźniejszości.
4. Dopasuj poziom trudności zadania i skupienia jakiego wymaga do poziomu Twojej produktywności, energii w ciągu dnia. Z kolejnego artykułu dowiesz się co to znaczy planować zgodnie z biorytmem.
5. Uwzględnij czas na krótkie przerwy, które pomogą Ci odpocząć i zregenerować siły. Jeśli masz działać efektywnie potraktuj przerwy jako konieczność, a nie luksus. Daj odpocząć oczom –zmień perspektywę np. wyglądając przez okno, poprzeciągaj się dając ulgę mięśniom, a kiedy musisz zastosuj strategiczną drzemkę.
Zjedz tę żabę!
Zacznij dzień od najbardziej wymagającego, najtrudniejszego lub najbardziej nudnego zadania. Na początek dnia najgorsze masz już za sobą, teraz już może być tylko lepiej – czy to nie wspaniałe? Z takim startem motywacja i poczucie zadowolenia gwarantowane.
Lawina
Nie wszystkim pasuje żaba na śniadanie. Może wolisz zacząć od naprawdę małej części zadania, aby przekonać się, że jesteś w stanie działać i przybliżać się do realizacji głównego celu? Zrób pierwszy, nieduży krok i pozwól, aby powoli ruszyła lawina kolejnych sukcesów dodających Ci pewności siebie i motywacji do działania.
Nagradzaj siebie!
Poszedłbyś do kina, ale magisterka czeka? Czemu nie! Wykonaj tylko najpierw zaplanowaną część pracy – np. napisz jeden rozdział, a w nagrodę wybierz dobry film. Zaplanuj nagrody za realizację kolejnych punktów planu dnia, aby wzbudzić w sobie motywację do działania. Zachowaj umiar i dopasuj wielkość nagrody do trudności zadania. Dobrą nagrodą może być też przecież przerwa na kawę i ciastko.
Nie utrudniaj!
Ciągłe odkładanie wszystkiego na później prowadzi do nagromadzenia spraw, przekraczania terminów i niskiej jakości pracy, a w konsekwencji do stresu, poczucia bezsilności, braku kontroli i niezdolności do działania. Jak stwierdził dziennikarz i pisarz G.C. Lorimer „Odkładanie na później łatwego zadania sprawia, że staje się ono trudniejsze do wykonania. Odkładanie na później trudnego zadania czyni je niemożliwym do wykonania.” Wykorzystaj więc podane sposoby, aby poradzić sobie z prokrastynacją, uniknąć niepotrzebnych stresów i wzmocnić wiarę we własne możliwości.