Charakter i zakres szkolenia Lęk jest nieodłączną częścią naszego życia i jako taki nie może być całkowicie wyeliminowany, jednak może stać się bardziej świadomą, podlegającą regulacji, a przez to zdrową i użyteczną jego częścią. Emocje i uczucia pełnią funkcję regulacyjną, dobra regulacja emocji umożliwia nawiązywanie bliższych, pełniejszych i bardziej satysfakcjonujących relacji nie tylko z innymi, ale również ze sobą, a w konsekwencji prowadzi do podejmowania lepszych i bardziej trafnych decyzji.
Pojęcie regulacji lęku i emocji jest związane z koncepcją pracy w podejściu ISTDP, które oferuje spójne i pomocne narzędzia do pracy w tym obszarze. Podczas proponowanego seminarium zapoznamy się z praktycznym zastosowaniem technik ISTDP.
Forma zajęć Zajęcia mają charakter interaktywnego seminarium z elementami warsztatowymi i wykładowymi. Podczas zajęć autorka zaprezentuje fragmenty video prowadzonych przez siebie sesji, uczestnicy będą mieli również możliwość praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w trakcie ćwiczeń ‚role play’ (odgrywanie ról).
Program szkolenia
Geneza i rozumienie lęku w różnych podejściach psychoterapeutycznych, konsekwencje dla pracy terapeutycznej, lęk i zaburzenia lękowe w ICD-10 (zmiany w ICD-11).
Od Freuda do Dawanloo – od lęku sygnałowego do traumy przywiązaniowej, geneza zaburzeń psychoneurotycznych wg Dawanloo, koncepcja trójkąta konfliktu, trójkąta osób i lęku nieświadomego.
Neurobiologiczne aspekty regulacji lęku i emocji – implikacje dla pracy terapeutycznej.
Zdrowa i niezdrowa regulacja lęku (charakterystyka, ocena, przykłady, ćwiczenia), pojęcie zdolności adaptacyjnej ego i jej restrukturyzacji oraz koncepcja patologii superego.
Problemy fizyczne współwystępujące z lękiem (zaburzenia oddychania, napięciowy ból głowy) problemy fizyczne będące konsekwencją lęku (zespół jelita drażliwego, migrenowe bóle głowy, problemy ze snem).
Regulacja uczuć i emocji – funkcja obron i oporu w ich regulowaniu. Jak i gdzie działają obrony w procesie regulacji emocji? Koncepcja obron frontowych oraz obron piwnicznych, identyfikacja poziomu działania obron (poziom bodźca, reakcji, czy oba poziomy jednocześnie), przykłady, ćwiczenia.
Zdrowa regulacja oraz świadome doświadczanie i wyrażanie emocji (fizjologiczne aspekty zdrowej regulacji emocji/uczuć i impulsów, ocena stopnia i jakości regulacji emocji/ impuls sadystyczny, złość, poczucie winy, żal, smutek, radość, miłość…).
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej