Szkolenie prowadzi: dr n. med. Krzysztof Szwajca- Specjalista psychiatra, psychoterapeuta, superwizor psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. Pracownik naukowy Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii UJ CM, kieruje Zespołem Leczenia Domowego OKPDDiM Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Przewodniczący Zarządu Fundacji „Dom Terapii”.
Charakter i zakres szkolenia Szkolenie ma na celu rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozowania obszarów problemowych u dzieci z traumami relacyjnymi oraz pracy z nimi. Poświęcone jest teoretycznym oraz praktycznym aspektom diagnozy i pracy terapeutycznej z klientami, którzy doświadczyli w dzieciństwie wielu deprywacji i krzywd, pracy z klientami z zaburzeniami przywiązania, z dysregulacją emocjonalną, pacjentami w oporze, nieufnymi, z którymi trudno jest nawiązać sojusz roboczy.
Forma zajęć Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatowej z elementami wykładowymi z ilustracją przykładów klinicznych.
Program szkolenia
Trauma dziecięca – kwestie terminologiczne, dyskusja pojęć, diagnoza (zmiany w nowych systemach klasyfikacyjnych)
Trauma typu I (jednorazowe, gwałtowne zdarzenie traumatyczne) a przewlekłe wewnątrzrodzinne urazy interpersonalne
Kluczowa problematyka posttraumatyczna u dzieci: ponowne przeżywanie, dysocjacja, zaburzenia regulacji emocjonalnej, stosunek do ciała itd.
Reaktywne zaburzenia przywiązania (RAD) – dyskusja pojęć (typ hamowany RAD i niehamowany DAD), trudności koncepcyjne i diagnostyczne,
Znaczenie pierwszych lat życia dla rozwoju człowieka – koncepcja przywiązania, najnowsze badania neurobiologiczne.
Przywiązanie – znaczenie Wewnętrznych Modeli Operacyjnych przywiązanie zdezorganizowane, wpływ na regulację emocjonalną.
Krzywdzenie (maltretowanie) małego dziecka:
jak rozpoznać rodzinę krzywdzącą dziecko?,
następstwa krzywdzenia (oprócz RAD).
Trauma dziecięca a zdolność do mentalizowania.
Funkcjonowanie społeczne dzieci doświadczających przewlekłych traum interpersonalnych.
Trauma a zachowania agresywne i autoagresywne u dzieci i młodzieży.
Trudności diagnostyczne u starszych dzieci i adolescentów błędy w diagnozie. RAD a dzieci „psychopatyczne”.
Rokowania dotyczące dzieci z RAD i po doświadczeniach traumatycznych:
RAD a zaburzenia psychiczne młodzieży i dorosłych,
Czy dzieci z RAD będą miały zespół borderline?
Jak funkcjonują po latach dzieci krzywdzone?
Jak postępować z dziećmi z zaburzeniami przywiązania i poważną problematyką posttraumatyczną?
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej