Poznawczo- behawioralne treningi rodzicielskie stosowane w profilaktyce zaburzeń zachowania
Data:
15.06.2019 -
16.06.2019
Miasto:
Sopot
Adres:
Adres
Opis
Poznawczo- behawioralne treningi rodzicielskie stosowane w profilaktyce zaburzeń zachowania
Prowadzący szkolenie: dr n. hum. Ewa Sokołowska psycholog, od 1.10.2017 wykładowca SWPS w Warszawie, wcześniej asystent Wydziału Psychologii UW (1993-2008) oraz adiunkt w Instytucie Psychologii APS (2008-2017). Ma praktyczne doświadczenie w pracy z rodzicami i nauczycielami, a także dziećmi i młodzieżą, które opisała wraz z refleksją teoretyczną m.in. w książkach: „Gdy dziecko zdaje egzamin. Warsztaty psychologiczne dla rodziców” i „Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole” (współredakcja).
Charakter i zakres szkolenia: Celem szkolenia będzie zapoznanie uczestników z założeniami teoretycznymi i stosowanymi technikami pracy w ramach poznawczo-behawioralnych programów profilaktyki zaburzeń zachowania. Omówione zostaną szczegółowo najbardziej skuteczne i najczęściej stosowane programy skierowane do rodziców m.in.: „Niewiarygodne lata” Webster-Stratton; „Trening rozwiązywania konfliktów” Kazdina; „Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi” Bloomquista; „Umiejące sobie radzić dziecko” Lochmana oraz „Warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD” Anastopoulos.
Przedstawiony zostanie też autorski program wspierania rozwoju umiejętności społecznych „Jak radzić sobie z dziecięcą agresją?”. Szkolenie poświęcone jest przedstawieniu efektywnych form pracy z rodzicami oraz zapoznaniu uczestników z opracowanymi przez twórców programów złożeniami merytorycznymi jak również treningiem zachowań.
Forma zajęć: Zajęcia mają charakter seminaryjno-warsztatowy.
Program szkolenia:Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję zapoznać się z różnymi sposobami uczenia rodziców efektywnych technik behawioralnych i poznawczych. Omówiony zostanie przydatny instruktaż, gotowe do odgrywania scenki i inscenizacje (uczenie przez obserwację, przez modelowanie), mające na celu:
nagradzania pozytywnych przejawów w zachowaniu dziecka (np. ignorowanie małych przewinień, nagradzanie za próby zmierzenia się z problemem, system nagród, czas specjalny)
wygaszania negatywnych dziecięcych zachowań (np. czas przerwy, system kosztów negatywnych);
zapoznawanie rodziców z technikami pracy poznawczej, tj.:
odróżnianie obserwacji od interpretacji (faktów od myśli),
uczenie się samoobserwacji (monitorowania myśli, emocji, zachowań, etc.),
przeprowadzanie bilansu zysków i strat (oceny konsekwencji, wad i korzyści płynących z takiego, a nie innego, sposobu myślenia)
przeprowadzanie uzasadnień, czyli określania argumentów za i przeciw.
Zmiana poznawcza wspiera i umożliwia zmianę w rodzicielskim zachowaniu. Bez tego elementu trening rodzicielski byłby niepełny.
Poznawczo-behawioralne programy rodzicielskie opierają się na podobnych założeniach i stosują często zbliżone techniki, ale nie są oczywiście identyczne – dlatego każdy z nich warto bardziej szczegółowo przedstawić. Szkolenie z całą pewnością pozwoli uczestnikom przekonać się w jakim stopniu określone sposoby pracy mogą znaleźć zastosowanie w ramach własnej praktyki zawodowej.
Szkolenie przeznaczone jest dla: psychologów, pedagogów, studentów ostatnich lat tych kierunków, pracowników MOPS, wychowawców świetlic terapeutycznych
Termin szkolenia 15,16 czerwca 2019 r. Dwudniowa sesja obejmuje 15 godzin dydaktycznych.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej