Rodzina wieloproblemowa z perspektywy klinicznej i społecznej dysfunkcji – kompleksowy model diagnostyki, opieki i leczenia
Data:
10.05.2019 -
12.05.2019
Miasto:
Sopot
Adres:
Adres
Opis
Rodzina wieloproblemowa z perspektywy klinicznej i społecznej dysfunkcji – kompleksowy model diagnostyki, opieki i leczenia
Prowadzący szkolenie:dr n. med. Krzysztof Szwajca Specjalista psychiatra, certyfikowany psychoterapeuta i superwizor SNP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, specjalista terapii środowiskowej. W Klinice Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii CM UJ pozostaje związany głównie z Zespołem Hospitalizacji Domowej. Poza tym kieruje Krakowskim Instytutem Psychoterapii O/I, superwizuje klika ośrodków psychoterapeutycznych. W przeszłości współtworzył i kierował jeszcze dwoma innymi ośrodkami psychoterapii środowiskowej na terenie Krakowa oraz prowadził Oddział Psychiatryczny Sanatoryjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci i Młodzieży w Rabce-Zdroju. Nauczyciel akademicki, od wielu lat zaangażowany w szkolenie przeddyplomowe i podyplomowe z dziedziny psychiatrii, psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapii, terapii rodzin, min. kierownik naukowy studiów podyplomowych w Medycznym Centrum Kształcenia Podyplomowego UJ. Autor ponad 100 publikacji naukowych i wystąpień zjazdowych, uczeń prof. Marii Orwid. W kręgu jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychoterapia dzieci i młodzieży, terapia rodzinna, oddziaływania środowiskowe, praca terapeutyczna z rodzinami zmarginalizowanymi, problematyka posttraumatyczna (międzygeneracyjny przekaz traumy, terapia dziecięcych ofiar przemocy i molestowania seksualnego).
Charakter i zakres szkolenia Szkolenie poświęcone jest przedstawieniu wybranych, kliniczno-społecznych zagadnień dotyczących rodziny oraz jej wychowanków objętych dysfunkcją w więcej niż jednym obszarze ich funkcjonowania. Zawartość merytoryczna warsztatu koncentruje się wokół omówienia sposobów diagnozy systemu rodzinnego oraz kompleksowych interwencji rodzinnych, podejmuje problematykę złożonych dysfunkcji rodzinnych w sytuacji współistnienia objawów psychopatologicznych oraz konkretnej patologii społecznej. Program obejmuje również omówienie podstawowych zasad pomocy i sposobu kwalifikacji dziecka do opieki specjalistycznej, prawnych możliwości i ograniczeń podczas współpracy z różnymi instytucjami oraz omówienie zasad wprowadzania skutecznych elementów terapii. Szkolenie stanowi propozycję mającą służyć rozwijaniu umiejętności pomagania oraz profesjonalnych postaw, z jakich mogliby korzystać specjaliści pracujący z rodzinami w czasie podejmowanych czynności i interwencji w wielu różnych kontekstach swojej pracy zawodowej.
Forma zajęć Szkolenie prowadzone będzie w formie seminarium, wzbogaconego elementami pracy warsztatowej i audiowizualnej.
Program szkolenia
Rodzina „niewydolna”, „zmarginalizowana”, „wieloproblemowa” – dyskusja pojęć, zakres znaczeniowy.
Rodzina wieloproblemowa jako miejsce rozwoju dziecka – charakterystyczne zjawiska, zagrożenia dla rozwoju, częste błędy wychowawcze.
Specyficzna problematyka – krzywdzenie psychiczne i fizyczne, zaniedbanie formą krzywdzenia dziecka.
Specyficzna problematyka – rodziny z przewlekle chorującym rodzicem (choroba psychiczna, uzależnienie).
Funkcjonowanie dzieci w nieoptymalnym środowisku rodzinnym – prezentowana przez nie problematyka, w tym różne postacie zaburzeń zachowania (m.in. wynikające z FAS, ADHD, RAD i inne).
Zasoby i „niewydolności” w rodzinie – metody oceny.
Metody diagnostyczne oraz ustalanie celów pracy z rodziną
Proponowane oddziaływania w pracy z rodziną wieloproblemową.
Kiedy dziecko nie powinno pozostawać w rodzinie wieloproblemowej? Dyskusja wokół rozwiązań instytucjonalnych.
Dziecko w świetle prawa – osoba małoletnia w rozumieniu Ustawy o Nieletnich, Ustawy o Ochronie Zdrowia Psychicznego oraz Ustawy o przeciwdziałaniu Narkomanii, dziecko jako podmiot i przedmiot decyzji podejmowanych przez rodziców, opiekunów, instytucje prawne, opiekuńcze i lecznicze.
Studium przypadku dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania.
Termin szkolenia 10,11,12 maja 2019 r. Dwudniowa sesja obejmuje 25 godzin dydaktycznych.
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej