Stres jest fizyczną i psychiczną odpowiedzią organizmu na działanie różnych nacisków (wyzwań) środowiska, zwanych stresorami. Stresory zaburzają naszą równowagę, czyli stan homeostazy. Innymi słowy, stres pojawia się zawsze, gdy w życiu człowieka następują zmiany, do których musi się on przystosować.
Co to jest - Stres w pracy?
Doświadczanie długotrwałegu stresu w pracy prowadzi do wypalenia zawodowego, czyli poczucia chronicznego zmęczenia i zniechęcenia, brakiem radości z wykonywanych zajęć, instrumentalnym traktowaniem ludzi.
Praca może być bardzo stresująca i obciążająca z samego charakteru - na przykład praca lekarza na pogotowiu. Jednakże nawet spokojna, monotonna praca może być bardzo frustrująca - ponieważ jest mało płatna, przebiega w nieprzyjemnej atmosferze, zamyka drogi rozwoju, nie jest zgodna z wykształceniem czy zainteresowaniami pracownika.
Jak rozpoznać stres w pracy
przemęczenie
dolegliwości somatyczne, zwłaszcza związane z układem krążenia i układem krążenia
nieporozumienia w życiu ridzinnym
nieporuzumienia mięzdzy współpracownikami
sięganie po używki, alkohol
problemy ze snem
trudności z kontrolą emocji
obniżenie motywacji do pracy
Przyczyny stresu w pracy
szybkie tempo pracy
przeciążenie obowiązkami
płaca nieadekwatna do wykonywanej pracy, wysiłku i zaangażowania
rywalizacja z współpracownikami
ciągłe uczucie zagrożenia zwolnieniem
brak możliwości rozwoju zawodowego
monotonia i nuda
nieprawidłowa komunikacja pomiędzy współpracownikami
Doświadczanie długotrwałegu stresu w pracy prowadzi do wypalenia zawodowego, czyli poczucia chronicznego zmęczenia i zniechęcenia, brakiem radości z wykonywanych zajęć, instrumentalnym traktowaniem ludzi.
Praca może być bardzo stresująca i obciążająca z samego charakteru - na przykład praca lekarza na pogotowiu. Jednakże nawet spokojna, monotonna praca może być bardzo frustrująca - ponieważ jest mało płatna, przebiega w nieprzyjemnej atmosferze, zamyka drogi rozwoju, nie jest zgodna z wykształceniem czy zainteresowaniami pracownika.
przemęczenie
dolegliwości somatyczne, zwłaszcza związane z układem krążenia i układem krążenia
nieporozumienia w życiu ridzinnym
nieporuzumienia mięzdzy współpracownikami
sięganie po używki, alkohol
problemy ze snem
trudności z kontrolą emocji
obniżenie motywacji do pracy
szybkie tempo pracy
przeciążenie obowiązkami
płaca nieadekwatna do wykonywanej pracy, wysiłku i zaangażowania
rywalizacja z współpracownikami
ciągłe uczucie zagrożenia zwolnieniem
brak możliwości rozwoju zawodowego
monotonia i nuda
nieprawidłowa komunikacja pomiędzy współpracownikami
Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami i newsami psychologicznymi?
Zapisz się do newslettera!
Serwis na swoich stronach www wykorzystuje m.in. pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Jeśli kontynuujesz przeglądanie naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, przyjmujemy, że wyrażasz zgodę na użycie tych plików. Jednak zawsze możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.
Dowiedź się więcej